Ötscher-Tormäuer (2016)

Der Ausflug in Naturpark Ötscher-Tormäuer (04.08.2016 – 07.08.2017).

Shora uvedený přírodní park leží v Ybbstalských Alpách, nejvyšším vrcholem je Ötscher s výškou 1893 m n. m., který byl jedním z hlavních cílů. Základnu jsme měli v kempu v místní části Ötscherwiese vesnice či letoviska Lackenhof. Jediný místní camp je povětšinou obsazen stálými karavanisty, jedno ze dvou posledních volných míst jsme osadili naším stanem a Davidovým autem. V Lackenhofu se nachází informační kancelář (obyčejně není otevřeno každý den pouze Út, Čt a víkendy), kde se dá zdarma dovybavit mj. podrobnou turistickou mapou oblasti, věc nevídaná. Předpověď slibovala ucházející počasí, krom druhého dne kdy mělo býti deštivo, proto jsme na tento den naplánovali toulání po lesích. Na první den byl naplánován výlet do soutěsky Ötschergräben, někdy nazývané Grand Canyon Dolních Rakous. Výchozím místem byla obec Wienerbruck, kam jsme se přiblížili vozem, ostatní dny už jsme vycházeli po svých z kempu. Na poslední den, kdy mělo vyčasit byl naplánován výstup na Ötscher. Leč předpověď počasí je jedna věc a skutečnost…

1. den: Soutěskou Ötschergräben, okruh začínající a končící ve Wienerbrucku, kde jsme zaparkovali náš „expediční vůz“. Před nástupem do soutěsky narazíte na návštěvnické centrum parku. Nádherná trasa vede částečně proti proudu říčky Ötscherbach, cestou četné lávky, stupy, ocelová lana a podobné prvky. Na trase vodní elektrárna/muzeum na řece Erlauf a uprostřed soutěsky na rozcestí občerstvení/kiosek Ötscherhias in den Ötschergräben. Dále pokračujeme podél levého břehu vodní nádrže Erlaufstausee, přes Josefsrotte, statek Sepplbauer, obec Josefsberg až k výchozímu parkplatzu. Počasí bylo slunečné a velmi teplé, koncem dlouhého pochodu jsme již značně znaveni.
  2. den: Okruh z kempu v Ötscherwiese. Přes rozcestník v osadě Forsthaus Raneck severně k veřejně přístupné jeskyni Ötscher-Tropfsteinhöhle (bohužel v tento den zavřeno) a zpět přes F. Raneck do kempu, kam se vracíme promoklí a zmrzlí, protože celý den vydatně pršelo. Pookřejeme po teplé sprše v kempu.
  3. den: Ráno vycházíme z kempu směr Lackenhof, míjíme početné stádo lam (sic) a odtud stoupáme na Ötscher. Přes noc déšť ustal, a tak s nadějemi vyhlížíme k vrcholu a doufáme, že se oblačnost za těch pár hodin, než dosáhneme vrcholu, rozežene. Závěrem stoupáme rozmrzelí od chaty Ötscherschutzhaus, protože v tomto čase je již zřejmé, že se šedý závoj nad vrcholem nevytratí. Na vrcholu je viditelnost sotva pár metrů, mračna se převalují přes hřeben, je mimořádně větrno. Člověk rychle promrzne, proto se zapíšeme do vrcholové knihy, podělíme se spravedlivě o zbytky v placatici a vracíme se oproti plánu, kdy jsme původně zamýšleli pokračovat dále po hřebeni, zpět k chatě. Pod sedlem Riffelsattel se vydáme zpět jinou cestou.
  4. den: Cestou domů se zastavujeme u jezera Lunzer See, kde si uděláme krátkou procházku, abychom si po včerejšku spravili trochu náladu. Počasí je nádherné. V městečku Lunz am See se konají nějaké myslivecké slavnosti, vcházíme do v dopoledne již zaplněného pivního stanu. Pojíme schnitzel se žemlí, dechová kapela vyhrává a silné pivo stoupá rychle do hlavy a s tím i dobrá nálada, že se nechce absolvovat tu úmornou cestu zpět.